Interview met Paul, praktijkopleider bij Van Lente Systeemintegratie

“Deeltijd mbo-studenten betekenen voor ons goede en trouwe collega’s.”

Paul Christenhusz, praktijkopleider bij Van Lente Systeemintegratie

“Wij verjongen onze organisatie door studenten aan ons te binden. Deeltijd mbo-studenten betekenen voor ons goede en trouwe collega’s. We zijn heel tevreden over hen. Daarom steken we er alle tijd in om bij de beste leerbedrijven van Nederland te blijven horen.”

Academie binnen organisatie

“Onze eigen academie is de instroom van het bedrijf. We zien de academie als iets dat ons gemotiveerde werknemers oplevert. Wanneer de motivatie van een student ons gelukkig maakt, krijgt diegene een baan en school wordt door ons betaald.

Onze deeltijd mbo-studenten zijn heel divers. We hebben twee statushouders uit Syrië en Ivoorkust die op niveau 2 en 3  studeren. Daar hebben wij heel goede collega’s aan. Bovendien steken we veel tijd in zij-instromers, ook daar hebben we ontzettend veel aan.”

Toekomst van techniekonderwijs

“Opleiden moet je samen doen. Het werkgebied is vele malen breder geworden en de techniek ontwikkelt zich in een sneltreinvaart. Dat is een uitdaging voor de docent. Ik vind het leuk om samen te werken met scholen door bijvoorbeeld lesmateriaal te bouwen. Op die manier is de docent voorzien van mooie programmeeropdrachten én krijgt de leerling het nieuwste lesmateriaal, vaak gesponsord door bedrijven.”

Nieuw talent binden

“Het mooiste voor onze studenten is dat zij een breed pakket aan werkzaamheden krijgen: installatietechniek, paneelbouw, meet- en regeltechniek, glasvezel, data, verlichting, storing en onderhoud, noem maar op. Zo kunnen de studenten tijdens hun studiejaren ontdekken wat ze leuk vinden. Op die manier raken wij hen ook niet kwijt. Alles gaat in overleg en dat werkt goed.”

Trotse medewerkers

“Het allerbelangrijkste voor mij is dat een student tevreden naar het werk komt en tevreden naar huis gaat. Ook zelfvertrouwen is belangrijk. Dat proberen we langzaam op te bouwen door onder meer World Skills-opdrachten te geven. De student moet doen waar hij of zij goed in is en gelukkig van wordt. Dan houd je iemand ook binnen.”

Vrijheid om te ontwikkelen

“Van Lente is een sociaal bedrijf. Je mag fouten maken en je eigen weg bewandelen. Die vrijheid maakt dat leerlingen hier zich niet aangekeken voelen. Iedereen heeft hetzelfde doorlopen en ik ben trots op alle studenten. Er werkt bijvoorbeeld een niveau 3-student in onze werkplaats waarbij de verwachting was dat hij niveau 2 niet zou halen. Dat doet hij nu wel.”

Korte lijnen met Aventus

“Samen met docenten plannen we de tijd van studenten zodanig in dat de opleiding leerzaam is. Als iemand achterloopt op theorie, schakelen we bij. Studenten krijgen een serieuze eindopdracht, welke ze ook mee naar school nemen. Die mogen ze helemaal afmaken en dan hebben wij het voordeel dat die studenten graag weer terugkomen. Als de lijnen dan kort zijn zoals met Aventus is dat geweldig gaaf. Dat maakt de opleiding ook een plezier om te volgen.”

Ook leergierige studenten aan je organisatie binden?

Neem dan contact met ons op.

aventus.nl/mbo-voor-volwassenen