Terima Kasih

Volledig gevaccineerd en met een visum op zak reisde Lynn Berris (20 jaar), 4e jaars student Gespecialiseerd pedagogisch medewerker, afgelopen najaar voor haar stage naar het Indonesische Bali af om daar in een hindoeïstische kleuterschool te ondersteunen. Lynn beheerst nu de taal Bahasa Indonesia op A1-niveau en weet hoe je offers aan goden kunt brengen. 

 

Taman Kanak-Kanak Adhi Kumara

‘Eerst was het idee om naar Curaçao te gaan, maar toen duidelijk werd dat dit erg duur zou worden, heb ik mijn plannen gewijzigd en werd mijn bestemming Bali. Ik heb stage gelopen op ‘Taman Kanak-Kanak Adhi Kumara’. ‘Taman Kanak-Kanak’ betekent ‘kleuterschool’ in Bahasa Indonesia (de Indonesische taal).

Het is een school voor kinderen tussen de 4 en 7 jaar oud zijn. Op deze school zingen de kinderen liedjes, spelen ze buiten en doen binnen schoolactiviteiten zoals tekenen, schrijven, tellen, enzovoort.  Adhi Kumara is een hindoeïstische school. Ze voeren samen met de leerlingen rituelen uit, brengen elke dag offers en leren de kinderen gebeden.’

Lynn in de Indonesische kleuterschool met twee kleuters in haar armen

Balinese schooluniformen 

‘Mijn taken bestonden voornamelijk uit het helpen van de docenten bij hun dagelijkse bezigheden. Aan het begin van de dag moesten de kinderen rijen vormen; elke klas heeft een rij jongens en een rij meisjes. Ik hielp de kinderen om ​​op de juiste plek te gaan staan. Ze lieten behoorlijk veel discipline zien als ze in de rij stonden. Daarnaast dragen de kleuters op Bali schooluniformen en op donderdag traditionele kleding. Dat is behoorlijk anders dan hoe het bij ons in Nederland op een kleuterschool gaat’.

 

Docentondersteuning

‘Tijdens het ochtendprogramma zongen de 50 kleuters onder begeleiding van hun leraren allerlei liedjes, en ik zong en danste dan met hen mee. Na dit ochtendprogramma gingen ze naar hun klaslokaal en hielp ik mee in klas 2 en ondersteunde de juf tijdens haar lessen. Ik hielp haar met het uitleggen van de activiteiten en deelde opdrachten uit. Ik hielp de kleuters met opdrachten waar ze moeite mee hadden. Buiten heb ik een parcours met stoepkrijt gemaakt, wat de kleuters erg leuk vonden. En tijdens mijn stage heb ik ook een knutselactiviteit gedaan met gebruikte rollen toiletpapier, om de kleuters iets te leren over hergebruik van materialen.’

 

Leerdoelen

‘Een van mijn leerdoelen luidde: Aan het einde van de stage ben ik in staat de vaardigheden (geduldig zijn en indirect communiceren) aan te leren omgaan met de cultuurverschillen tijdens het begeleiden van de mensen met wie ik werk in Indonesië. Het is mij gelukt dit doel te bereiken. De mensen met wie ik werkte waren uiterst vriendelijk en gaven mij veel ruimte om te ontwikkelen. Ze stonden er heel open voor om mij bij hun cultuur te betrekken. Ik heb zelfs meegedaan met gebeden in de tempel op school. Dit was een heel bijzondere ervaring. ‘

‘Daarnaast wilde ik aan het einde van mijn stage een aantal basiswoorden en zinnen beheersen, waarmee ik in Indonesië kan communiceren. Ook dat is me gelukt. Ik heb onder andere geoefend met DuoLingo en kon daardoor op Bali met de plaatselijke bevolking enkele woorden uitwisselen zoals 'Selamat pagi’ (goedemorgen) en 'Terima kasih' (dank je wel).

Indonesische kleuters zitten op de grond op het schoolplein

Persoonlijke groei

Tijdens mijn tijd op Bali ben ik als persoon enorm gegroeid. Zo kwam ik erachter welke vrienden echt belangrijk voor mij zijn, en met welke vrienden ik eigenlijk alleen maar omging, omdat er verder niemand was. Naast dit sociale gedeelte heb ik ook veel geleerd over het Hindoeïsme en wat dit geloof betekent voor de bevolking van Bali. Daarnaast ben ik op een andere manier gaan kijken naar alle privileges die ik heb. Ik wist al dat ik bevoorrecht ben qua financiën, gezondheid en woonsituatie. Maar door met eigen ogen te zien in wat voor huizen de Balinese mensen leven en kinderen in opgroeien, en hoe ze nog steeds zo positief en genereus kunnen zijn tegenover anderen, dat maakt dat ik dankbaar ben voor onze privileges en ze nog meer waardeer. Ook ben ik gegroeid in mijn doorzettingsvermogen. In Nederland had ik vaak moeite met het voltooien van schoolopdrachten binnen de gevraagde tijd of op tijd uit bed komen voor belangrijke afspraken. In Indonesië heb ik geleerd dat ik sommige dingen gewoon moet doen; ik hoef er niet te veel over na te denken, want dat is wat ik vaak doe. Als ik zo terugblik dan was mijn stage op veel verschillende vlakken een succes en een ervaring die ik zeker niet had willen missen!

Lynn staat samen met een indonesische docente voor de klas met kleuters in schooluniform