Interview Twan van de Berg, oud-student Operationele Techniek
Vandaag trekken we onze werkschoenen aan voor een interview met Twan van de Berg. Twan behaalde zijn diploma Operationele Techniek in juni 2018 en kon meteen aan het werk bij Strukton Rail Nederland in Zutphen, waar Strukton een moderne, hightech treinenwerkplaats heeft. Vanuit die werkplaats én vanuit andere werkplaatslocaties in Nederland, Duitsland en Italië voert Strukton allerlei werkzaamheden uit aan spoormaterieel.
Twan, in juni afgestudeerd en de week erop al zo’n mooie baan! Hoe kan dat zo snel?
“De opleiding Operationele Techniek leidt op tot mensen die gelijk al ergens aan de slag kunnen en er is superveel vraag naar breed opgeleide mensen in de techniek. Bedrijven staan echt om OT-ers te springen, omdat we zo divers zijn qua technieken. Sommige werkgevers willen je gewoon afkopen. Ik heb drie aanbiedingen gekregen en ik ben bij één ander bedrijf op gesprek geweest, maar ik wilde het liefste bij Strukton werken.”
Je vertelt dat de opleiding Operationele Techniek breed opleidt. Wat bedoel je daarmee?
“Als OT-er heb je overal wel verstand van: stoomtechniek, hydrauliek, pneumatiek, mechaniek, elektro, gasturbines, koel- en vries, klimaatbeheersing, motoren, simulaties zoals procestechnieken, noem maar op. Verdiepen doe je vervolgens bij bedrijven.”
Hoe was de verhouding tussen theorie en praktijk op de opleiding?
“Die was perfect. Ik was ontzettend blij dat ik eerst twee jaar op school zat en vanaf de derde het bedrijfsleven inging. Mensen denken vaak dat stagelopen in het derde jaar veel te laat is, maar die eerste twee jaar theorie- en praktijkles heb je gewoon nodig. Je moet met een bepaalde zorgvuldigheid aan de slag. Sterker nog, het kan levensgevaarlijk zijn om bijvoorbeeld zomaar met een stoominstallatie aan de slag te gaan. Toen ik met mijn eerste stage begon, viel het kwartje en alles kwam toen samen.”
Wat is je het meeste bijgebleven aan de opleiding?
“De leraren vergeet ik nooit, want die heb ik vier jaar gehad. Verder was het klascontact heel goed.”
Wanneer zou je de opleiding Operationele Techniek aanraden?
“Toen ik meehielp op de open dagen bij Aventus, vroeg ik altijd eerst ‘wat wil je gaan doen?’. Als iemand dan zei ‘iets in de techniek’, wilden ze meestal naar autotechniek gaan, maar je kunt veel breder de techniek in dan alleen automotive. Ik raad altijd eerst een meeloopdag met Operationele Techniek aan. Dan kun je zien hoe de leraren zijn, hoe de lessen zijn en hoe divers de lesstof is.”
Wat is één van de grootste misverstanden over de opleiding Operationele Techniek?
“Bijna iedereen denkt dat wij landbouwmechanisatie doen. ‘Ben je monteur van trekkers?’, vragen ze dan, maar wat wij doen is veel breder. Ik heb bijna in alle technische takken wel wat gehad. Een grappig weetje is dat de opleiding Operationele Techniek vroeger Zeevaartschool heette, omdat er op een schip alle technieken aanwezig zijn. Als OT-er moest je dus alle soorten techniek onder de knie hebben, van elektra en klimaatbeheersing tot gasturbines en dieselmotoren.”
Op de opleiding komt ook duurzaamheid aan bod…
“Klopt, in het eerste jaar kreeg ik uitleg over hoe windmolens, zonnecellen, enzovoort werken. Een oud-klasgenoot werkt nu bijvoorbeeld bij een windmolenfabrikant.”
In hoeverre is Strukton bezig met duurzaamheid?
“Hier bij Strukton werken we ook met het oog op duurzaamheid. Denk aan emissie-eisen, katalysatoren en regeneratoren aan de uitlaat zodat je schonere verbrandingslucht krijgt, maar ook aan elektrische leaseauto’s en afbreekbare hydrauliekolie. Er zijn in Nederland maar tien treinen die de Schiphol-tunnel in mogen en wij hebben daar twee van, dat vind ik prachtig.”
Hoe ben je bij Strukton terechtgekomen?
“Ik heb hier stage gelopen van februari tot en met juni. Het werk was mooi, het klikte met de mensen, er was plek voor een nieuwe collega en ik wilde graag blijven.”
Ondertussen feliciteert Twan zijn oud-klasgenoot en nieuwe collega Rick, die zijn stage-eindgesprek heeft gehaald en ook bij Strukton mag blijven werken.
Toevallig! Gaan we nog meer oud-klasgenoten van je tegenkomen?
“Ja! Naast Rick, werkt Dennis hier ook. Dennis heeft hier in zijn derde jaar stage gelopen. ‘Als je je diploma hebt, mag je blijven’, zei onze leidinggevende. Dat hier oud-klasgenoten zijn is trouwens totaal niet de reden dat ik hier ben gebleven, hoor. Ik kan supergoed met iedereen hier, niet alleen met mijn klasgenoten. Ik ging hier echt wel voor de techniek en de arbeidsvoorwaarden werken.”
Wat is er dan zo mooi aan de techniek hier?
“Iedere machine is anders. Ik heb echt een unieke baan. Er zijn niet heel veel mensen die kunnen zeggen dat ze sleutelen aan machines die het spoor maken en onderhouden. Laatst ben ik naar Denemarken geweest, waar we een draaistelbout van een MFS moesten vervangen. Nu ben ik bezig met een 8R-revisie. Dat houdt in dat ik bijna de hele locomotief uit elkaar haal, zodat de luchtcomponenten, wielen, lagers en het rijstel kunnen worden gekeurd. Tegelijkertijd moet je ook zorgen dat de documentatie op orde is, dus er wordt wel zelfstandigheid, kennis en kunde van je verwacht.”
Wat vind je zo goed aan de arbeidsvoorwaarden?
“In de techniek zijn de arbeidsvoorwaarden over het algemeen wel goed. Ikzelf ben heel blij met het aantal vrije dagen, mijn salaris en de leuke CAO met een goed pensioenfonds. Bovendien kan ik cursussen volgen. Ik heb aangegeven dat ik zowel allround mechanisch en elektrisch monteur wil worden. Samen met mijn collega heb ik gekeken naar een passende cursus. Mijn collega’s zijn erg leuk, we hebben een divers team waarvan ik de jongste ben.”
De doorstroom van Operationele Techniek naar hbo is heel goed. Jij hebt ervoor gekozen om gelijk aan het werk te gaan, waarom?
“Omdat je dan veel thuis moet doen voor school, dat is best zwaar en ik heb er andere hobby’s bij. Ik zit als vrijwilliger in het bestuur van Reurpop, een festival in Ruurlo. Daar doe ik ook de technische dienst.”
Zo te horen ligt je hart echt in de techniek. Was dat vroeger ook al zo?
“Ja, ik wilde altijd wel iets in de techniek, het zit een beetje in de familie. Mijn drie neven en twee ooms zitten in de techniek en mijn vader heeft een boerderij, waar ik machineonderhoud deed. Vanaf mijn 11e verving ik brandstoffilters en dichtte ik lekken. Toen ik 15 was deed ik al motorrevisies. Wat ik nu doe is dus hele dagen mijn hobby uitoefenen op het werk.”