Wat leer je

Dit certificaat stelt de certificaathouder in staat om diverse activiteiten gericht en methodisch in te zetten en daarbij de ontwikkeling en het spelen bij kinderen te stimuleren en te volgen. Er wordt een activiteitenprogramma opgezet, een plan van aanpak gemaakt voor de begeleiding en uitvoering gegeven aan een (dag)programma. Hierbij wordt ingespeeld op de ontwikkelingsbehoeften op de diverse ontwikkelingsgebieden van ieder kind en van de groep en wordt afgestemd met alle betrokkenen.
 

Programma

Ontwikkelen en spelen stimuleren in de kinderopvang bestaat uit de volgende kerntaken en werkprocessen:

Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling:

  • Bereidt de uitvoering van activiteiten voor
  • Volgt en stimuleert de ontwikkeling en leren van het kind

Opvoeden en ontwikkelen van het kind/ de kinderen:

  • Stelt een activiteitenprogramma op
  • Maakt een plan van aanpak voor de begeleiding en voert deze uit
  • Zorgt voor uitvoering van een (dagprogramma)
Doelstelling

De branche kinderopvang (buitenschoolse opvang en dagopvang) kampt al jaren met grote personeelstekorten voor de pedagogisch medewerker niveau 3.

Voor het werken in de kinderopvang zijn kennis en vaardigheden voor het groepsgewijs organiseren en begeleiden van activiteiten onmisbaar. Tegelijkertijd is het aanbod aan activiteiten in de kinderopvang veel gevarieerder dan voorheen, zowel qua locatie (binnen en buiten) als soort activiteit (sport, spel, creatief bezig zijn).

In 2021 is het door de branche ontwikkelde competentieprofiel voor de start bekwame pedagogisch medewerker in de kinderopvang in opdracht van cao-partijen al vertaald naar een EVC-branchestandaard. Voor wie nog niet (volledig) aan deze branchestandaard voldoet, kan een (aanvullend) leertraject een goed alternatief of vervolg zijn.

Deze selectie van beroepsgerichte onderdelen voorziet in een landelijk herkenbare opleidingsbehoefte en helpt de instroommogelijkheden van met name zij-instromers en herintreders in de kinderopvang te versnellen en te verbreden.

Duur

Er zijn 12 bijeenkomsten van 4 uur in een periode van 12 weken. Na 12 weken is er ruimte voor afronding in de praktijk. De BPVP (Beroepspraktijkovereenkomst) zal 9 maanden duren.

De bijeenkomsten zijn als volgt opgebouwd: 

  • Stamgroep; intervisie en bespreken van de persoonlijke ontwikkeling.
  • 1 uur Q&A; tijdens de Q&A kun je werken aan leervragen en vragen stellen aan de vakdocent.
  • Afhankelijk van het programma kan de Q&A ook online plaatsvinden.
  • 2 uur Skills/werkplaats; tijdens de skills werk je aan opdrachten, oefen je praktijksituaties en train je vaardigheden onder leiding van een vakdocent.
  • Na het afronden van het theoretische gedeelte wordt het examen in de praktijk afgelegd.

Er is een totale studiebelasting van 400 uur, dit is inclusief de lessen, thuisstudie en oefenen in de praktijk en het examen.

De lessen vinden plaats in het leeratelier Zorg & Welzijn op dinsdag van 16.00 tot 20.30 uur.

Afronding

Mbo-certificaat.

Startdata en lestijden

Zie Leeratelier Zorg & Welzijn - start studie.

Toelating

Om deel te nemen aan deze scholing heb je een vaste werkgever (erkend leerbedrijf) nodig. De werkgever moet een BPV-overeenkomst tekenen (beroepspraktijkvormingsovereenkomst) en je gaat werken met een examen. Hiervoor heb je een beoordelaar (erkend leerbedrijf) nodig om dit af te tekenen. Deze scholing levert het landelijk erkende Aventus mbo-certificaat op. Je bent min. 16 uur per week werkzaam in de kinderopvang.

Materiaal

Het materiaal is inclusief en wordt tijdens de eerste bijeenkomst uitgereikt. Tijdens de lesdagen is er ook inzage in passend lesmateriaal.

Gezellige sfeer op de kinderopvang
Gezellig buitenspelen op de kinderopvang
go to previous slide
go to next slide