Social robots in het mbo
Bij Aventus is sinds 2017 een onderwijsinnovatieproject gestart met social robots. Het bestaat uit een aantal verschillende deelprojecten om te onderzoeken hoe deze robots het leerproces bij studenten kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld:
- Als hulpmiddel voor zieke studenten die met hulp van de lesrobot thuis lessen in de klas kunnen volgen
- Als hulpmiddel bij reken- en taalonderwijs
- Data vanuit onderwijssystemen en leermethodes koppelen aan de software van de robot waardoor een gepersonaliseerde benadering en een op-maat-aanbod voor de studenten mogelijk is
- Robots als inzet van informeel leren in multidisciplinaire groepjes in de vorm van hackatons en creathons
- Het ontwikkelen van een designgroep binnen school. Deze groep bestaat uit experts die collega-docenten kunnen adviseren over de inzet van robots in de klas.
- Hoe kunnen robots het werk van onze loopbaan-expertise-begeleiders ondersteunen?
Robots tegen faalangst
In het deelproject ‘Robots tegen faalangst’ hebben we robot NAO ingezet bij de rekenles van mbo-studenten met faalangst. Krijgen de studenten meer zelfvertrouwen? En gaan ze beter rekenen? Aventus werkt in dit project samen met het iXperium / Centre of Expertise Leren Met ict (een samenwerking van schoolbesturen, lectoraat en lerarenopleidingen van de HAN), Saxion en RobotsInDeKlas.nl (een spin-off van TU Delft). Gezamenlijk ontwikkelen we lessen en onderzoeken de effectiviteit van de robot. De eerste resultaten zijn veelbelovend!
Computable Award 2018
Het project 'Robots tegen faalangst' is tweede geworden bij de prestigieuze Computable Award 2018 in de categorie ICT-project van het jaar in het Onderwijs. En daar zijn we trots op!