Wees voorbereid en geniet!
Emiel Schut(18) en Bram Scharrenberg (18), studenten aan de opleiding Expert IT systems and devices, hebben in Barcelona 6 maanden stagegelopen bij Lodgify. Dat is een internationaal IT-bedrijf dat ruim 45 nationaliteiten in huis heeft. Lodgify is een softwareplatform dat eigenaren van onder andere vakantiewoningen tools aanbiedt om deze accommodaties te beheren en op de markt te brengen. Als IT-helpdesk stagiaires hebben ze uitgebreide IT-bijstand en ondersteuning geboden aan hun jonge collega’s (30-).
Met z’n tweeën
“We zijn samen dit buitenlandse avontuur aangegaan. In eerste instantie hadden we een bemiddelingsbedrijf gevraagd om een stageplek voor ons te zoeken. Dat leverde helaas niets op. Via LinkedIn hebben we zelf veel sollicitaties gestuurd naar bedrijven door heel Europa. Na veel afgewezen aanvragen hadden we geen hoop meer, totdat we bericht kregen van Anka dat we waren uitgenodigd voor een online sollicitatiegesprek. Tijdens het derde interview bleek dat Lodgify maar budget had voor 1 stagiaire; uiteindelijk werden we allebei ingehuurd. We hadden toen nog maar 1 week om alles te regelen. Het dreigde bijna nog mis te gaan; we kwamen er pas in Barcelona achter dat we een ID kaart nodig hadden met een Spaans sociaal belastingnummer om te mogen werken. Uiteindelijk is het ons daar ter plekke alsnog gelukt om deze juridische documenten voor elkaar te krijgen.”
“Onze werkzaamheden bij Lodgify bestonden uit het verwerken van tickets en het meewerken aan interne projecten. Met een ticket melden collega’s een probleem met hardware of software. Dat probleem gingen wij vervolgens voor ze oplossen. Tickets die meer tijd in beslag nemen in vergelijking met de reguliere tickets, noemen ze binnen Lodgify een intern project. Denk hierbij voorbeeld aan het installeren van apparatuur of het upgraden van een vergaderruimte met nieuwe apparatuur. De eerste weken hebben we alleen gewerkt aan het oplossen van tickets die collega's hadden ingediend. De reden hiervoor was om te wennen aan de software die we gebruikten.
Terugblik
“We hebben ervaring opgedaan in het helpen van collega’s met het oplossen van IT-problemen, omdat dit ons dagelijkse werk was. Omdat er ruim 45 nationaliteiten werken was de voertaal Engels en is ons Engels sterk verbeterd. Daarnaast hebben we een aanzienlijke persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt, vooral op het gebied van sociale en interculturele competenties. Het wonen en werken in Barcelona heeft ons kennis laten maken met de Catalaanse en Spaanse cultuur. Het kennismaken en samenwerken met collega’s met verschillende achtergronden was zeer waardevol. Zo hebben we op ons werk veel over de Argentijnse en Braziliaanse cultuur geleerd. En daar zaten wij als Nederlandse kaaskoppen tussen.”