1999-nu: van zware boekentassen naar huiswerk maken in een podcaststudio

1999

Aventus bestaat 25 jaar! We gaan dit jubileumjaar in gesprek met (oud)-docenten, (oud)studenten, gemeentes en partners in de regio. We blikken terug naar memorabele momenten, praten over verschillende thema's en kijken vooruit. 

Met het millennium voor de deur bevond de wereld zich in 1999 in hét tijdperk van snel ontwikkelende technologie. Het was het jaar waarin Nokia haar iconische toestel – de 3210 – op de markt bracht. In de Stedendriehoek vond een lancering van heel andere orde plaats: in augustus 1999 werden diverse onderwijsorganisaties in de regio samen Aventus! 

 

In een kwart eeuw is er veel veranderd. Niet alleen op het gebied van technologische ontwikkelingen, maar zeker ook in het onderwijs. Oud-docent Kuny Bouman en huidig docent Kevin Smit gaan met elkaar in gesprek over hoe zij het onderwijs van toen en nu beleven. En ze kijken vooruit naar de komende 25 jaar.

 

Kuny: Ik startte in 1999 met het geven van lessen Nederlands als Tweede Taal. Eerst alleen in Zutphen en daarna ook in Deventer. Later werd ik betrokken bij de geïntegreerde trajecten, waarbij we taal en vakonderwijs combineerden. In totaal heb ik 21 enerverende jaren bij Aventus gewerkt voordat ik in 2020 met pensioen ging.

 

Kevin: Toen jij begon, was ik nog maar een baby. Ik lag toen letterlijk nog in de box te krijsen. Inmiddels ben ik 26 en werk ik al zo’n 5,5 jaar bij Aventus. Ik heb hier zelf Bedrijfsadministratie gestudeerd en kwam tijdens die opleiding achter mijn liefde voor het onderwijs. Ik gaf mijn medestudenten wel eens bijles en dat beviel alle partijen zó goed dat ik na mijn afstuderen naar de Lerarenopleiding vertrok.

 

Ik geef op dit moment lessen in Project, Sales, Ondernemerschap en Marketing. Daarnaast ben ik vaak te vinden in ons innovatielab, Innoventus. Ik word heel blij van het testen van en het spelen met de leukste, nieuwe technologische snufjes.

 

1999

Kuny: Dat Innoventus bestond in mijn tijd nog niet, maar we waren wel altijd bezig met vernieuwingen. Denk bijvoorbeeld aan die geïntegreerde trajecten. Vakdocenten en taaldocenten werkten samen aan het curriculum, waardoor leerlingen Engels leerden binnen de context van hun vak. Het is namelijk een stuk gemakkelijker om een taal te leren, wanneer je de situaties al kent.

 

Kevin: Ik vind Aventus inderdaad uitblinken in innovatie. Dat moét denk ik ook wel. De wereld verandert snel en het onderwijs dus ook. Toen ik zelf studeerde, liep ik door de gang met een tas vol zware boeken. Nu, nog geen tien jaar later, is bijna alles digitaal.

 

Kuny: Studenten van nu hebben inderdaad een stuk minder rugpijn! Hoewel ik het gemak van een boek soms nog mis, is de overgang naar online denk ik een heel goede geweest.

 

Kevin: Ik zie ook voornamelijk de voordelen. Het onderwijs is vrijer geworden. In mijn tijd als student moesten we altijd rapporten schrijven. Tegenwoordig is de keuze reuze: maak een magazine, programmeer een website of duik de podcaststudio in. Dat maakt onze studenten creatief. En heel eerlijk, ik denk dat we ook geen andere keuze hebben. Want wat is een geschreven verslag nog waard met de komst van AI?

kevin 1999

Kuny: Inderdaad, ja. Dat soort technologie hadden we aan het begin van mijn Aventus-tijd nog niet. Het onderwijs was toen veel traditioneler; studenten moesten meer luisteren en mochten minder zelf uitzoeken. Nu worden ze veel actiever bij hun leerproces betrokken.


Kevin: Zeker weten! En niet alleen het onderwijs, maar ook de studenten veranderen. Zo hoorde ik laatst dat studenten tegenwoordig veel creatiever en ondernemender zijn dan 25 jaar geleden. Misschien komt dat ook door de tijd waarin ze leven, met zoveel technologie en mogelijkheden.

 

Kuny: Absoluut. Toen ik begon, was de wereld minder complex in dat opzicht. We hadden nog geen social media op onze Nokia’s. De focus lag meer op de directe interactie en het face-to-face contact. Dat is een groot verschil met nu.

kuny 1999

Kevin: Ja, en daarom is het belangrijk dat we studenten leren hoe ze verantwoordelijk omgaan met technologie. De discussie is steeds vaker om alles in de les te verbieden, maar dat lijkt mij niet de oplossing. We moeten studenten de juiste tools geven die ze helpen om goed te functioneren in de moderne samenleving.

 

Kuny: Precies. Het is niet alleen wát je leert, maar ook hoe je het toepast in je dagelijkse leven. Dat is iets wat Aventus altijd goed heeft begrepen en wat ook in de toekomst belangrijk blijft. Over de toekomst gesproken: hoe zie jij de komende 25 jaar voor je?

 

Kevin: Ik gok dat technologie een nog grotere rol zal spelen binnen het onderwijs. Maar er zijn ook dingen die we hopelijk behouden. Ik wens dat Aventus over 25 jaar nog steeds zo warm en menselijk is. Dat persoonlijke contact en de aandacht voor het individu is wat deze school bijzonder maakt.

 

Kuny: Dat heb ik ook altijd zo ervaren. Goed om te horen dat dat niet is veranderd. De kracht zit hem in het groepsgevoel. Want samen maken we Aventus. Al 25 jaar.

 

Lees alle interviews over 25 jaar Aventus: 25 jaar Aventus | Aventus