Na een periode van gezamenlijke vakken met aanverwante opleidingen ga je aan de slag met de echte IT-skills. Je brengt deze skills meteen in de praktijk bij het IT-bedrijf waar je werkt. Na deze periode heb je jezelf al meer en meer ontwikkeld tot IT’er. Op school krijg je de kans om je nog verder te verdiepen en te specialiseren om te ontdekken waarin jij je kunt onderscheiden als IT’er. Dit doe je bijvoorbeeld met projecten en zelf gekozen keuzedelen.
Tijdens de opleiding ICT support technician leer je:
- IT-infrastructuur draaiend te houden
- netwerken en informatiesystemen te installeren en te onderhouden
- een professioneel beheersysteem op te zetten
- om gebruikers te voorzien van securityadviezen
- richtlijnen te hanteren en te controleren
- te werken als servicedeskmedewerker
- te adviseren en te communiceren door middel van een pitch
- te presenteren, te verkopen en je passend te gedragen in een IT-werkomgeving.
Daarnaast krijg je Nederlands, Engels, Rekenen en Loopbaan & Burgerschap.
- Keuzedelen
Wat zijn keuzedelen?
Je kunt jezelf als IT’er onderscheiden door het kiezen van keuzedelen. Op die manier kun je je eigen skills en talenten nog verder ontwikkelen en/of nog beter tot hun recht laten komen. Heb je deze keuzedelen voldoende afgerond, dan komen ze ook op je diploma te staan. Zo worden je skills zichtbaar!
Welke keuzedelen biedt mijn opleiding aan?
- Inspelen op innovaties (verplicht)
- Engels B1/B2 (keuze)
- Verdieping Glasvezel (keuze)
- Verdieping Software (keuze)
- Basis Webdevelopment (keuze)
- Studie-inhoud
Hoe ziet je opleiding eruit?
Jouw opleiding bestaat uit een basisdeel, een profieldeel en één of meerdere keuzedelen. Elke opleiding kent naast beroepsspecifieke onderdelen ook generieke onderdelen. Generiek betekent dat deze vakken door alle studenten van het mbo gevolgd moeten worden. De generieke vakken zijn:
- Nederlands
- Rekenen
- Engels (alleen voor niveau 4)
- Loopbaan en Burgerschap
Kerntaken en werkprocessen
Je wordt opgeleid voor een beroep. Bij elk beroep horen werkzaamheden die door veel mensen met dit beroep worden uitgevoerd en steeds weer terugkomen. Deze veel voorkomende werkzaamheden worden kerntaken genoemd. Een kerntaak bestaat uit verschillende onderdelen, dit zijn werkprocessen. Hieronder staan de kerntaken en werkprocessen van jouw opleiding:
Basisdeel
Kerntaak: Installeren en onderhouden van hardware, software en verbindingen
Werkprocessen:
- Gebruiksklaar maken van systemen, (rand)apparatuur en applicaties
- Vervangen, repareren en/of (de)monteren van (onder)delen van systemen en (rand)apparatuur
- Realiseren van verbindingen
Kerntaak: Behandelen van incidentmeldingen
Werkprocessen:
- In behandeling nemen en registreren van incidenten
- Oplossen en/of escaleren van incidenten
Profieldeel
Kerntaak: Ondersteunen van gebruikers
Werkprocessen:
- Opstellen van instructies
- Mondeling toelichting geven aan gebruikers
- Uitvoeren van afterservice